Dosbox voor je oudere spellen

Alle zin en onzin dingen kun je hier posten.

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dracozna
Spammer
Spammer
BerichtenCOLON 959
GeregistreerdCOLON Do Mrt 10, 2005 2:52 pm

Dosbox voor je oudere spellen

Bericht door dracozna »

Games bestaan al een lange tijd. Heel veel waren al ver voor het windows-tijdperk gemaakt. Voor de jonge gamertjes onder ons: ja er was een tijd dat er geen Windows was. Toen was een pc nog een IBM-kloon, was je de man als je meer dan 640Kb aan geheugen in je pc had, moest je nog nog klooien met EMS en XMS om Dune II aan de praat te krijgen en klonk het geluid uit een soundblaster 16 nog geweldig.

Nou kan het voorkomen dat ja als oudere gamer af en toe wat nostalgische gevoelens krijgt en dan toch nog die oude spellen wilt spelen (die je natuurlijk netjes van je diskettes hebt geback-upped met RaWrite2) alleen is dat niet meer mogelijk omdat windows geen dosmode meer heeft, of in ieder geval niet goed werkend.

In zo'n geval kan je ook [urlhttp://www.freedos.org/]Freedos[/url] gaan installeren (al dan niet in een virtual machine) maar dat is dan in de meeste gevallen dan overkilll.

Om het gemakkelijker te maken is er dosbox. Dit is een emulator die werkt onder meerdere besturingssytemen (windows,linux, MAC) die werkt met een behoorlijke lijst spellen.
Dus mocht je nog een nostalgische bui krijgen, dan is dosbox misschien een goede optie ;)

Gebruikers-avatar
Rappid
1337
1337
BerichtenCOLON 1366
GeregistreerdCOLON Di Okt 12, 2004 8:02 pm

Bericht door Rappid »

He leuk!
Zal hem eens uitproberen. wat ik vaak had is dat een game dan debiel snel liep...
Heb nog een oude laptop met win 95 geloof ik daar draaide veel nog wel op.

Larry veel gespeeld maar ja toen jos klein was kon hij niet Engels dus dat was altijd een hele toer.
En Striker... met een helikoptertje langs getekende bergen vliegen :P

Iemand ook nog een veilige site waar je vele dos games af kan halen?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Peterselie
1337
1337
BerichtenCOLON 1872
GeregistreerdCOLON Do Okt 07, 2004 8:23 pm

Bericht door Peterselie »

Ja ik gebruik dosbox voor bijvoorbeeld Warlords 2 Deluxe, Duke Nukem 3D Worms 1. Ga maar door... heel handig en er zit een config bij waar je van alles in kan stellen.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Rappid
1337
1337
BerichtenCOLON 1366
GeregistreerdCOLON Di Okt 12, 2004 8:02 pm

Bericht door Rappid »

Okee ben er nu ook mee bezig... krijg alleen me toetsenbord niet goed ingesteld.. wat ik ook probeer.
Bepaalde tekens kan ik niet vinden :P
Afbeelding

BUTTON_POST_REPLY