Wachtwoorden veilig bewaren

Alle zin en onzin dingen kun je hier posten.

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dracozna
Spammer
Spammer
BerichtenCOLON 959
GeregistreerdCOLON Do Mrt 10, 2005 2:52 pm

Wachtwoorden veilig bewaren

Bericht door dracozna »

De meeste gamers kennen het wel. Meerdere games, meerdere fora, meerdere accounts. Elk account heeft wel een wachtwoord nodig.
Nou kan je wel voor ieder account hetzelfde wachtwoord gaan gebruiken maar beveiligingstechnisch is dat niet slim. Voor elk account weer een apart wachtwoord gaan verzinnen zorgt er weer voor dat je wachtwoorden kan vergeten (vooral als je wachtwoord aan die leuke hoofdletter/nummer/apart teken eisen moet voldoen).
Om de wachtwoorden te onthouden kan je natuurlijk deze allemaal opschrijven of in een tekstbestand opslaan maar als iemand anders die gegevens te pakken krijgt, weet die ook direct alle wachtwoorden.

Als je wachtwoorden wilt opslaan in een bestand is het natuurlijk beter dat anderen dat bestand niet zomaar kunnen lezen. Daarvoor zijn er tools beschikbaar. Deze tools bewaren je wachtwoorden in een versleuteld bestand. Je moet dan nog wel 1 wachtwoord onthouden om dat bestand te kunnen openen maar een ander kan niet zomaar al je wachtwoorden lezen.

Een tijdje geleden heb ik hiervoor PINS gebruikt. Een simpel programma wat op Windows werkt.
Tegenwoordig gebruik ik keepassx een opensource programma wat ook onder linux werkt. Er is ook een android/iphone versie van beschikbaar.

Beide programma's zijn simpel in gebruik en het scheelt je ook aardig wat kopzorgen ;-)

Gebruikers-avatar
Shadow
Spammer
Spammer
BerichtenCOLON 957
GeregistreerdCOLON Vr Okt 08, 2004 1:20 pm

Bericht door Shadow »

Uhh zit dit alles ook niet gewoon bij Firefox ingetimmerd?
Gewoon een masterpassword invullen bij elke sessie die je start met Firefox en dan vult i zelf bij elke pagina de door jou verzonnen wachtwoorden in.

Geen idee of andere browsers ondertussen ook al slim genoeg zijn geweest om dit te implementeren trouwens. Zo niet, ga dan gewoon firefox gebruiken! :P

En ja, ik vond het na 9 maanden wel weer es tijd voor een post \0/

Gebruikers-avatar
dracozna
Spammer
Spammer
BerichtenCOLON 959
GeregistreerdCOLON Do Mrt 10, 2005 2:52 pm

Bericht door dracozna »

Shadow schreefCOLONUhh zit dit alles ook niet gewoon bij Firefox ingetimmerd?
Gewoon een masterpassword invullen bij elke sessie die je start met Firefox en dan vult i zelf bij elke pagina de door jou verzonnen wachtwoorden in.

Geen idee of andere browsers ondertussen ook al slim genoeg zijn geweest om dit te implementeren trouwens. Zo niet, ga dan gewoon firefox gebruiken! :P
Firefox heeft inderdaad de master password. Maar dat is alleen voor websites. Dit gaat ook voor accounts die je niet altijd met een browser bekijkt ( bijvoorbeeld EVE, Battlefield2, Steam, MSN, ICQ, xfire, IRC, Windows live)
Shadow schreefCOLONEn ja, ik vond het na 9 maanden wel weer es tijd voor een post \0/
in de 9 maanden was wel meer gepost hoor ;)

Gebruikers-avatar
vossejongk
Beginner
Beginner
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON Di Dec 29, 2009 4:48 pm

Bericht door vossejongk »

En dan nog, als je je pc opnieuw moet installeren dan zijn die instellingen weg en kan je weer talloze mailtjes met wachtwoord vergeten verwachten :)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikers-avatar
Remi
Uber spammer
Uber spammer
BerichtenCOLON 3035
GeregistreerdCOLON Do Okt 07, 2004 12:55 pm

Bericht door Remi »

Shadow schreefCOLONEn ja, ik vond het na 9 maanden wel weer es tijd voor een post \0/


Vraag ik me af wat hij gedaan heeft dat het 9 maand kost om weer eens te kunnen posten....

Gebruikers-avatar
zinloos
Clanleader
Clanleader
BerichtenCOLON 1439
GeregistreerdCOLON Di Okt 05, 2004 4:54 pm

Bericht door zinloos »

ik heb gewoon 1 wachtwoord ineke
Afbeelding


Het recht om een vrouw te nemen als een ...

Nebula
Beoefenaar
Beoefenaar
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON Zo Okt 10, 2004 10:26 am

Bericht door Nebula »

zinloos schreefCOLONik heb gewoon 1 wachtwoord ineke
Is dat niet ontsteek z'n bitch ?
[fatal error]

BUTTON_POST_REPLY